Çeviri
ISBN
9789750523069
172 sayfa
Karanlık bir mizah duygusuyla donattığı dehşet dolu yazılarında Thomas de Quincey cinayeti estetik bir mercekten ele alıyor.

İsmet Birkan çevirisi,
Robert Morrison’ın önsözü,
Yazar ve dönem kronolojisi,
Kitaba dair görsellerle.

Karanlık bir mizah duygusuyla donattığı dehşet dolu yazılarında Thomas de Quincey cinayeti estetik bir mercekten ele alıyor.

İngiliz yaşamına damgasını vurmuş suç olayları 19. yüzyılda korku ve dehşet ile karşılansa da, bu olayları resmeden hikâyeler ve anlatılar çoğunlukla aynı kişilerin oluşturduğu bir okur kitlesince iştahla tüketiliyordu. Toplumdaki ikiyüzlülüğü fark etmekle beraber, De Quincey bu olayların cazibesine karşı koyamayanlar arasındaydı. Sanatkârane bir ifade olarak kabul ettiği cinayeti adeta bir eleştirmen gibi inceleyerek egemen ahlâk değerlerini tersyüz etmekten çekinmiyordu. John Williams’ın 1811’deki bir dizi cinayeti gibi sarsıcı olayları tüm dehşetiyle kâğıda döktüğü, 19. yüzyıl toplumunun aşırılıklarına ayna tuttuğu yazıları, kendisinden sonra gelen edebiyatı, özellikle de dedektif öyküsü türünü büyük ölçüde etkiledi.

“Tüm kusurlarına rağmen, geriye kendine özgü bir mükemmeliyete sahip, modern İngilizcede emsali olmayan pek çok eser bırakmıştır.” LESLIE STEPHEN

(1785-1859) Sanayi Devrimi’nin beşiği Manchester kentinde 15 Ağustos 1785’te dünyaya geldi. De Quincey küçük yaştayken hayatını kaybeden babası Thomas Quincey zengin bir keten tüccarıydı. Ölümünden sonra aile Bath’a taşındı; burada annesi Elizabeth Penson kulağa daha soylu gelen “De Quincey” soyadını aldı. De Quincey, Bath ve Winkfield’da öğrenim gördü; Latince ve Grekçede istisnai derecede başarılıydı. On yedi yaşındayken okuldan kaçarak önce Galler’e sonra da Londra’ya gitti, beş ay boyunca Londra sokaklarında parasız ve aç yaşadı. Hayatı boyunca sağlık sorunları yaşayan De Quincey, ağrılarını gidermek için başladığı ve bağımlısı olduğu bir lodanum türü olan afyonu kullanmaya Oxford Üniversitesi’nde öğrenim gördüğü sırada başladı. Oxford’dan mezun olmadan ayrıldı. 1807 yılında şair Samuel Taylor Coleridge ile tanıştı, bu sayede hayranlık duyduğu William Wordsworth ile tanışma ve onların edebi çevresine girme imkânı buldu. 1816 yılında bir çiftçinin kızı olan Margaret Simpson ile evlendi. Margaret’ten beş oğlan, üç de kız çocuğu oldu. Aile servetini tükettikten sonra gazetecilikten kazandığı parayla geçinmeye başladı. Otuz yıl boyunca bu mesleği devam ettirdi; London Magazine ve Blackwood’s gibi dergilere yazılar yazdı. İlk önce dergide tefrika edilen ve daha sonra kitaplaştırılan Bir İngiliz Afyon Tiryakisinin İtirafları (1821) otobiyografik bir eserdi. Blackwood’s için yazdığı “Güzel Sanatların Bir Dalı Olarak Cinayet” (1827), De Quincey’nin yazarlık hayatında en sık döndüğü konu oldu; “Güzel Sanatların Bir Dalı Sayılan Cinayet Hakkında İkinci Yazı” (1839) ve “Sondeyiş” (1854) yazılarında bu konuyu genişletti; suçun estetik ile olan ilişkisinde bir devrimin başlangıcı oldu. 1838 yılında yazdığı “The Avenger”da (İntikamcı) intikam ve şiddeti dürüstçe resmettti. 1826 yılında Edinburgh’a taşındı. Margaret’in 1837’deki ölümünden sonra tekrar afyon kullanmaya başladı. Hayatı parasızlık, borç ve hastalıkla mücadele etmekle geçen De Quincey, 1841-1843 yılları arasında alacaklılardan kaçarken, İtiraflar’ın devamı niteliğindeki Suspiria de Profundis’i kaleme aldı (1845). Üretken bir yazar olan De Quincey ölümüne değin yazmayı sürdürdü. 8 Aralık 1859 günü Edinburgh’da hayata gözlerini yumdu. Edebiyata etkisi çok büyük olan De Quincey, Edgar Allan Poe, Charles Baudelaire, Aldous Huxley ve William Burroughs gibi yazarların öncülü sayılmaktadır.

Kitabın Adı Güzel Sanatların Bir Dalı Olarak Cinayet
ISBN 9789750523069
Kapak Walter Sickert, “Camden Town Cinayeti”, 1908
Arka Kapak
Yayın No İletişim - 1226
Dizi İletişim Klasikleri - 35
Alan Klasik Dünya Edebiyatı
Sayfa 172 sayfa
En 130 mm
Boy 195 mm
Ağırlık 158 gr
Baskı 1. baskı - Ocak 2018
Yazar Thomas De Quincey
Çeviren İsmet Birkan
Dizi Yayın Yönetmeni Murat Belge
Önsöz Robert Morrison
Önsözü Çeviren Emrah Serdan
Yayına Hazırlayan Emrah Serdan, Güneş Akkor
Kapak Suat Aysu
Uygulama Hüsnü Abbas
Düzelti Gülcan Adar
Baskı Sena Ofset
Cilt Güven Mücellit