Daha ilk bakışta iştah kabartan kitaplardan değil, Türkiye’de Arabesk Olayı. Konu, çok işlenmiş, tartışıla tartışıla neredeyse bıkkınlık getirmiş bir konu. Üstelik, yerel kültürle böylesine “köklü” alışveriş içinde bulunan bu konuda kalem oynatan da bir İngiliz, Martin Stokes. Ancak, deyimi mazur görün, kazın ayağı hiç de öyle değil.
Daha ilk bakışta iştah kabartan kitaplardan değil, Türkiye’de Arabesk Olayı. Konu, çok işlenmiş, tartışıla tartışıla neredeyse bıkkınlık getirmiş bir konu. Üstelik, yerel kültürle böylesine “köklü” alışveriş içinde bulunan bu konuda kalem oynatan da bir İngiliz, Martin Stokes. Ancak, deyimi mazur görün, kazın ayağı hiç de öyle değil. İbrahim Tatlıses’in İbo Şov’da büyük hizmet olarak fısıldadığı piyasa sırları, açıklamaya çalıştığı piyasa deyimleri, Stokes’un 1992’de yazdığı kitapta yerlerini çoktan almışlar bile.
Türkiye’de Arabesk Olayı, piyasayı anlatan bir kitap değil, piyasayı da anlatan bir kitap. Arabeskin kültürel köklerinden müzikal köklerine, TRT’den müzik dersanelerine ve derneklere, arabesk-sinema bağlantısından gecekondulaşma olgusuna, kayıt stüdyolarından tasavvuf müziğinin Unkapanı öksesine düşmüş formlarına “olay”ı bütünüyle mercek altına yatırıyor ve Stokes’un “formasyon” avantajı sayesinde, sosyal antropolog bakışıyla müzikolog bakışını tam kavrama noktasında birleştiriyor. Evet, ilk anda iştahınızı kabartmayabilir ama Türkiye’de Arabesk Olayı’nın sayfalarında, çok az şarkının verebileceği lezzetler saklı.
Türkiye’de Arabesk Olayı, piyasayı anlatan bir kitap değil, piyasayı da anlatan bir kitap. Arabeskin kültürel köklerinden müzikal köklerine, TRT’den müzik dersanelerine ve derneklere, arabesk-sinema bağlantısından gecekondulaşma olgusuna, kayıt stüdyolarından tasavvuf müziğinin Unkapanı öksesine düşmüş formlarına “olay”ı bütünüyle mercek altına yatırıyor ve Stokes’un “formasyon” avantajı sayesinde, sosyal antropolog bakışıyla müzikolog bakışını tam kavrama noktasında birleştiriyor. Evet, ilk anda iştahınızı kabartmayabilir ama Türkiye’de Arabesk Olayı’nın sayfalarında, çok az şarkının verebileceği lezzetler saklı.
1961'de doğdu. 1969-75 yılları arasında batı İngiltere'de bir Anglikan kilise korosu okulu olan St. Michael's College'da okudu. 1981'de Oxford'daki St. Edward's School'dan mezun oldu. Mezuniyetinin ardından Oxford Üniversitesi bünyesindeki St. John's College'dan müzik bursu aldı. 1984'te Oxford müzik bölümünü bitirdi ve yine aynı üniversitede Sosyal Antropoloji masterini tamamlayıp aynı alanda araştırmalarını sürdürdü. 1989'da özellikle Türkiye'deki popüler kültür ve müzik üzerine hazırladığı doktora tezini tamamladı. Arabesk Debate ilk kez 1992'de yayımlandı. Yazarın diğer eserleri Etchnicity, Identity and Music; The Musical Construction of Place (Berg 1994); Kirsten Shultz ve Colm Campbell ile editörlüğünü yaptığı Nationalism, Minorities and Diasporas'dır Ayrıca Ruth Davis ile Popular Music dergisinin Ortadoğu özel sayısının ediörlüğünü yapmıştır. 1989-97 yılları arasında Belfast Queen's University'de antropoloji ve etnomüzikoloji dersleri verdi. Yazar, halen Chicago Üniversitesi müzik bölümü eğitim görevlisidir.
Kitabın Adı | Türkiye'de Arabesk Olayı |
ISBN | 9789754706499 |
Yayın No | İletişim - 467 |
Dizi | Araştırma-İnceleme - 73 |
Alan | Popüler Kültür, Antropoloji |
Sayfa | 328 sayfa |
En | 130 mm |
Boy | 195 mm |
Ağırlık | 249 gr |
Baskı | 3. baskı - Şubat 2016 (1. baskı - Mayıs 1998) |
Yazar | Martin Stokes |
Çeviren | Hale Eryılmaz |
Kapak | Ümit Kıvanç |
Dizgi | Remzi Abbas |
Uygulama | Suat Aysu |
Düzelti | Enver Seyfi |
Cilt | Sena Ofset, Şefik Matbaası |
Baskı | Şefik Matbaası |