Sürrealizm / Mimarlık

Mekân Sanatı
Nur Altınyıldız Artun (Der.)

Bu derleme, sürrealizm ile mimarlık ve modernlik ilişkisini değerlendiren incelemelerle başlıyor. Sürrealistlerin hayatındaki ve yazınındaki Paris’in izini süren makalelerle devam ediyor. Ardından Paris’te ve New York’ta düzenlenen kimi sürrealizm sergilerinin mekânları ile Kiesler’in tasarımlarını ele alan yazılar geliyor.

Sürrealizm rüya aleminden ve bilinçdışından beslenen; aklın hükmünü sarsan; arzuyu egemen kılan bir yeni gerçeklik yaratma peşindeydi. Önce edebiyatta belirdi, sonra “bulunmuş nesneler”, resim, fotoğraf ve heykeli kapsadı. Her ne kadar sürrealist bir mimarlıktan söz edilemeyeceği yaygın bir kanı olsa da, sürrealistler kentle ve mekânla hep haşır neşir oldular. Mimariyi öteki sanatlarla kaynaştıran mekânlar hayal ettiler. Modernist mimarlığın katı rasyonelliğine ve işlevselciliğine karşı şiirselliği, rastlantıyı, arzuyu, mitleri, kökenleri öne çıkaran bir mimarlığı konu edindiler. Hem metafor olarak hem de düz anlamda yitirilen “ev”i aradılar. Bu derleme, sürrealizm ile mimarlık ve modernlik ilişkisini değerlendiren incelemelerle başlıyor. Sürrealistlerin hayatındaki ve yazınındaki Paris’in izini süren makalelerle devam ediyor. Ardından Paris’te ve New York’ta düzenlenen kimi sürrealizm sergilerinin mekânları ile Kiesler’in tasarımlarını ele alan yazılar geliyor. Bataille, Éluard, Aragon, Tzara, Dalí, Arp, Matta ve Kiesler’in mimarlık üzerine kısa metinleri derlemenin son bölümünü oluşturuyor.

Kitaptan bir bölüm okumak için tıklayın.

Kitapta yer alan bölümler
Mimarlığı Baştan Çıkarmak
Sürrealizm, Mit ve Modernite
Fantezi, Tekinsizlik ve Sürrealist Mimarlık Kuramları
Mimarlık ve İkizi
Çözünür Kent: Sürrealist Paris Algısı
Sürrealist Paris: İçinde Yaşanan Kentin Perspektiften Yoksun Mekânı
Sürrealizm ve Paris’in Aklın Almayacağı Biçimde Süslenmesi
‘Un salon au fond d’un lac’, Sürrealizmin Ev Hali
Arzuyu Sahnelemek
Exposition Internationale du Surréalisme, Paris 1938
Duchamp’ın Labirenti: First Papers of Surrealism, 1942
Breton, Duchamp, Kiesler: 1947 Sergi Politikası
İdeal Tiyatro’nun Peşinde
Sonsuzluk ve İndirgeme: Frederick Kiesler’in Sonsuz Ev’i
Mekân Evi: Yapının Ruhu
Opera Pasajı
Mimarlık
Bir Kentin Aklın Almayacağı Biçimde Süslenmesi Üzerine
Art Nouveau Mimarlığın Müthiş ve Yenilesi Güzelliğine Dair
Beğenide Belirli Bir Otomatizme Doğru
Duyusal Matematik – Zaman Mimarlığı
Sürrealist Mimarlık Manifestosu: Fil Stiline Karşı Bide Stili
Kiesler’in Yumurtası ve Hurafeler Salonu
Hurafeler Salonu’nun Sihirli Mimarlığı
Mimarlık Üzerine Notlar: Mekân-Evi
“Sonsuz Ev”: İnsan Yapımı Bir Kozmos
Modern Mimarlıkta Sözde-İşlevselcilik
Kitabın Adı
Sürrealizm / Mimarlık
Alt Başlık
Mekân Sanatı
ISBN
9789750516474
Fiyat
35,50 TL
Kapak
Antoni Gaudí (1852-1926), La Sagrada Familia
Yayın No
İletişim - 2058
Dizi No
Sanat Hayat - 31
Alan
Mimarlık, Sanat
Sayfa Sayısı
524 sayfa
En
130 mm
Boy
195 mm
Ağırlık
490 gr
Baskı
1. baskı - Ekim 2014
Derleyen
Nur Altınyıldız Artun
Çeviren
Mustafa Tüzel, Akın Terzi, Esin Soğancılar, Roysi Ojalvo, Hanneke van der Heijden, Elçin Gen, Ayşe Boren, Zeynep Baransel, Nur Altınyıldız Artun, Renan Akman
Dizi Editörü
Ali Artun
Yayına Hazırlayan
Elçin Gen
Kapak Tasarımı
Suat Aysu, Özlem Özkal
Uygulama
Hüsnü Abbas
Düzelti
Asude Ekinci
Dizin
Elçin Gen
Baskı ve Cilt
Sena Ofset

Nur Altınyıldız Artun

Bahçeşehir ve Kadir Has Üniversitelerinde öğretim üyesi; e-skop editörü. Mimarlık ve restorasyon eğitiminin ardından, İstanbul'un koruma tarihi konusundaki doktorasını İTÜ'de tamamladı. Mimarlık mirasının anlamlandırılması; kent ve iktidar ilişkileri; mekân ve toplumsal bellek konuları üzerinde çalışıyor. Mimarlık, International Journal of Art & Design Education, Muqarnas'ta makaleleri yayınlandı.