Arzu Mimarlığı
Mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek

Bu derlemede, hayalle hakikatin arasında gidip gelerek, kurulmuş yapıları bozan, yeni dünyalar kuran Piranesi var. Bir gezginin düşsel kentlere pusulasız yolculuklarını anlatan Italo Calvino ile göçebeler için geçici, değişken, kurmaca kent temsilleri üreten Constant var. Onların kurguladığı sonsuz labirentler var.

Arzu Mimarlığı, mimarlığın akılcılığına, işlevciliğine, denetimciliğine meydan okuyan; disiplinini çözen; sınırlarını aşan ve bozan; orada yaratıcı alanlar açan söylemlerle pratikleri konu edinen yazılardan oluşuyor.

Bu derlemede, hayalle hakikatin arasında gidip gelerek, kurulmuş yapıları bozan, yeni dünyalar kuran Piranesi var. Bir gezginin düşsel kentlere pusulasız yolculuklarını anlatan Italo Calvino ile göçebeler için geçici, değişken, kurmaca kent temsilleri üreten Constant var. Onların kurguladığı sonsuz labirentler var. Babil Kulesi ile Yeni Babil var. Mimarlığın sabit anlatılarının yerine ötekiliği, başkalaşımı, kesintisiz bir oluş halini koyan Derrida var; Deleuze ve Guattari var. Rasyonel, işlevci mimarlığın, sermayeci sistemin, evi bir makineye, bir tüketim nesnesine dönüştürmesini eleştirirken, mimarlığı sanatla kaynaştıran Gordon Matta-Clark, Rachel Whiteread, Cornelia Parker ile bir türlü kurulamayan endüstri ürünü evi sessiz filminin konusu yapan Buster Keaton var. Mimarlığı düş imgeleri olarak gören sürrealistler; onu “hayatı dönüştürmenin bin yolu üzerine deney yapmanın aracı” haline getiren sitüasyonistler var. Bir nadire kabinesi, bir hafıza sarayı, bir özerklik abidesi, “erotik ıstırap katedrali” ile Kurt Schwitters var.

Kapak: Antoni Gaudí (1852-1926), La Sagrada Familia

 

Kitapta yer alan bölümler
Mimarlığı Parçalamak Ali Artun
Sınırlar ve Ötedeki Yıldızlar Roysi Ojalvo, Nur Altınyıldız Artun
18.Yüzyılda Bozulan Ezber Piranesi İpek Ek
Erotik Katedral: Kurt Schwitters’ın Mimarlığa Oyunu Ali Artun
Bir Arzu Nesnesi Olarak Ev Nilüfer Talu
Mimarlık Nesnesi ve Başka Nesleler Nur Altınyıldız Artun
Beyazlar Daha Beyaz: Modern Mimarlık ve Bezeme Umut Şumnu
Modernitenin İki Yüzü Arasında Mimarlık: ‘Mesken Tutmak’tan Göçebeliğe Roysi Ojalvo
Düşsel Atlaslar: Constant’ın Yeni Babil’i ve Calvino’nun Görünmez Kentleri ile Zaman Ötesi Yolculuklar Bilge Bal
Aylak-Muğlak Kent Deneyimleri Semra Aydınlı
Mimarlığın Antolojisi ve Sözde Yıkımı Üzerine Belkıs Uluoğlu

NUR ALTINYILDIZ ARTUN (1955-2019) Mimarlık ve restorasyon eğitiminin ardından, İstanbul’un koruma tarihi konusundaki doktorasını İTÜ’de tamamladı. Mimarlık mirasının anlamlandırılması; kent ve iktidar ilişkileri; mekân ve toplumsal bellek konuları üzerinde çalıştı. Bilkent, İstanbul Bilgi, Bahçeşehir ve Kadir Has üniversitelerinde öğretim üyeliği yaptı. Mimarlık, International Journal of Art & Design Education ve Muqarnas’ta makaleleri yayınlandı. Arzu Mimarlığı: Mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek başlıklı kitabın eş-editörlüğünü, Sürrealizm/Mimarlık: Mekân Sanatı kitabının editörlüğünü yaptı. Ali Artun ile birlikte Dada Kılavuz’unu (2018) kaleme aldı ve yayınladı. e-skop internet dergisinin editörü.

İTÜ Mimarlık Fakültesinde doktora çalışmasını sürdürüyor ve e-skop'un editörlerinden. Aynı üniversitenin Mimarlık Bölümü mezunu. Yüksek lisans çalışmasında simülasyon çağının kentlerini araştırdı. Mimar olarak çalıştı. Modernlikle, modern çağın sanat, felsefe ve mimarlıklarıyla; mimarlığın iç içe geçtiği iktidar, hafıza ve farklılık ifadeleriyle ilgileniyor.

Kitabın Adı Arzu Mimarlığı
Alt Başlık Mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek
ISBN 9789750511264
Kapak Antoni Gaudí (1852-1926), La Sagrada Familia
Yayın No İletişim - 1824
Dizi Sanat Hayat - 25
Alan Sanat
Sayfa 319 sayfa
En 130 mm
Boy 195 mm
Ağırlık 302 gr
Perakende Satış Fiyatı 219,00 TL
Baskı 3. baskı - Kasım 2022 (1. baskı - Aralık 2012)
Derleyen Nur Altınyıldız Artun, Roysi Ojalvo
Dizi Editörü Ali Artun
Kapak Tasarımı Özlem Özkal, Suat Aysu
Uygulama Hüsnü Abbas
Düzelti Asude Ekinci
Dizin Elçin Gen
Baskı Sena Ofset
Cilt Sena Ofset